Lichaamsbeweging als ondersteunende behandeling van ADHD

Leeswijzer onderzoek

Houd bij het interpreteren van onderzoeksresultaten altijd rekening met de volgende aandachtspunten:

- Onderzoeken hebben bijna altijd wel een of meerdere beperkingen (bv. in de onderzoeksopzet, onderzoeksmethode, bias e.d.). Vaak staan deze vermeld in het discussiestuk van het onderzoeksartikel.
- Onderzoekers kunnen een conflict of interest hebben zoals bijvoorbeeld sponsoring door farmaceutische bedrijven. Ook dit staat vaak vermeld in het onderzoeksartikel.
- Ga nooit alleen maar af op een abstract van een onderzoeksartikel (of op een artikel wat naar aanleiding hiervan is gepubliceerd op het Kennisblog), maar controleer de informatie ook zelf altijd nog op kwaliteit en betrouwbaarheid in de originele bron.

Je kunt onderzoek en artikelen tot op zekere hoogte beoordelen met hulpmiddelen, bijvoorbeeld met de beoordelingscriteria voor relevantie en betrouwbaarheid van de Rijksuniversiteit Groningen.

Uit een systematische review naar de effecten van trainingsessies op kinderen en adolescenten met ADHD is gebleken dat lichaamstraining zorgt voor verbeteringen in aandachtstekort en hyperactiviteit, in vergelijking met andere sedentaire* taken zoals het bekijken van een video. De bevindingen van de review laten zien dat lichaamstraining in de toekomst op zijn minst een effectieve aanvulling kan worden voor farmacologische behandelingen. Dat wordt dus lekker hardlopen met  patiënten.

Vijf minuten springen of dertig minuten op een loopband of een fiets waren voldoende om merkbare verbeteringen in de remmende controle of in cognitieve en uitvoerende functies te produceren. Voordelen na training werden ook gezien in andere aspecten zoals reactietijden en voorbereiding op respons, motorische vaardigheden en hersenactiviteit.

Sedentair gedrag

Met sedentair gedrag worden activiteiten bedoeld waarbij het energieverbruik niet boven het rustmetabolisme (1.0-1.5 MET) uitkomt. Tijdens zittend gedrag -zoals tv kijken, beeldschermwerk en -vermaak, verbruikt het lichaam bijna geen calorieën. Het energieverbruik komt dan amper boven het rustmetabolisme (energieverbruik in rust) uit. Ter vergelijking: als je jogt verbruikt het lichaam zeven keer zoveel energie als in rust en bij hardlopen 23 keer zoveel.

Psicothema 2020, Vol. 32, No. 1, 67-74
doi: 10.7334/psicothema2019.211

#adhd #sport #lichaamsbeweging

1
Hulp nodig?
Hoi! Ik help je graag. Je kunt met mij whatsappen via deze knop. Let op: Deze functie is bedoeld voor communicatie tussen een websitebezoeker en de redactie. Dit kan zowel een zorgprofessional als een patiënt zijn. Echter, er wordt geen medische informatie of advies gegeven.

Met vriendelijke groet,
Sander Brouwer
GGZ Verpleegkundig Specialist
Redactie Kennisblog
Powered by