Blue Monday: een marketingtruc voor een dag die niet bestaat

Leeswijzer onderzoek

Houd bij het interpreteren van onderzoeksresultaten altijd rekening met de volgende aandachtspunten:

- Onderzoeken hebben bijna altijd wel een of meerdere beperkingen (bv. in de onderzoeksopzet, onderzoeksmethode, bias e.d.). Vaak staan deze vermeld in het discussiestuk van het onderzoeksartikel.
- Onderzoekers kunnen een conflict of interest hebben zoals bijvoorbeeld sponsoring door farmaceutische bedrijven. Ook dit staat vaak vermeld in het onderzoeksartikel.
- Ga nooit alleen maar af op een abstract van een onderzoeksartikel (of op een artikel wat naar aanleiding hiervan is gepubliceerd op het Kennisblog), maar controleer de informatie ook zelf altijd nog op kwaliteit en betrouwbaarheid in de originele bron.

Je kunt onderzoek en artikelen tot op zekere hoogte beoordelen met hulpmiddelen, bijvoorbeeld met de beoordelingscriteria voor relevantie en betrouwbaarheid van de Rijksuniversiteit Groningen.

Blue Monday is niets anders dan een marketingstunt. Tot nu toe is er geen enkel bewijs gevonden voor zowel Blue Monday als de formule erachter. Britse media zochten uit dat psycholoog Cliff Arnall in 2005 werd betaald door reisprogramma Sky Travel voor zijn ‘onderzoek’ en wetenschappers verwerpen zijn formule.

Sky Travel zag in 2005 teruglopende advertentie-inkomsten in deze periode en zocht een manier om mensen juist nu vakanties te laten boeken. De truc met Blue Monday werkte en krijgt steeds hardnekkiger voet aan de grond gezien de ‘tips & tricks om deze vreselijke dag te doorstaan’ waarmee we worden doodgegooid. Kennelijk wordt in het menselijk verlangen naar een aanwijsbare reden voor neerslachtigheid met Blue Monday voorzien in een behoefte, zo meldt de Stentor.

1
Hulp nodig?
Hoi! Ik help je graag. Je kunt met mij whatsappen via deze knop. Let op: Deze functie is bedoeld voor communicatie tussen een websitebezoeker en de redactie. Dit kan zowel een zorgprofessional als een patiënt zijn. Echter, er wordt geen medische informatie of advies gegeven.

Met vriendelijke groet,
Sander Brouwer
GGZ Verpleegkundig Specialist
Redactie Kennisblog
Powered by